Sunday, November 18, 2012

Eye of Helsinki

Denne uken fikk jeg reise til Finland, Helsinki. 
I Ungdom i Oppdrag så er jeg del av Nord-Europa regionen. Norge og Sverige er i denne regionen sammen med Finland, Island, Færøyne, Danmark, Estland, Latvia og Litauen.
Og denne uken møttes representanter fra alle landene for å sjekke ut Helsinki som by og være med på en pioneersatsning i Finlands hovedstad.    

Folkens..,
Helsinki var en nydelig by!! Vi hadde møter hele dagene, men på kveldene reiste vi downtown og spiste god mat og fikk oppleve bylivet. En by med bankende uteliv. Det var farger, kunst, mennesker, lys, lyder, historie og ulike mennesker;) 

 Her er har du Tove, meg og vår nye finske venn, Stein(h)ar(d).
 Han er en trofast type. Han hadde mer fred over seg enn noen   andre i hele byen:) Kald var han, men trivdes i vårt seleskap! 
 
Den neste store satsning vi skal ha i Helsinki skjer i mai..da skal vi ha "FEET in Helsinki"

Så her har du våre føtter plantet godt til steinene foran den hvite katedralen midt i sentrum av Helsinki. 
I løpet av 2013 vil vi sende team til Helsinki for å sjekke ut hva som skjer i storbyen og hvilke tanker Gud har for denne fantastiske byen. Så om du vil være med å oppleve Helsinki, ta kontakt med hvilken som helst UIO base i regionen, og de vil forteller deg mer:)
 "Feet in Helsinki"
Her har jeg ingen kontroll over hva som skjer...!!
Men noen ganger er vel det egentlig det beste;)

 Med oss i helsinki hadde vi Tim Svoboda. Han bor og jobber i San Fransisco med uteliggere og andre urbane arbeid i den byen. Han underviste for oss om hvordan vi kan finne ut mer om byen vår, statestikker over folkegrupper, problemstillinger, religiøse innspill, og sosiale behov. Gjennom disse dataene er det lettere å nå de folkene som bor i den byen du selv bor i. Bli kjent med byen din! Og vær tilstede der du er. Et av sitatene fra Tim som utfordret meg var "You can't love what you don't know." Jeg kan for eksempel ikke ha et hjerte for å nå inn til uteliggere om jeg ikke kjenner til noen uteliggere og deres liv.    
 Vi diskuterte ulike muligheter for teamet i Helsinki, vi ble utfordret til å se på vår egen by og nabolag. Og jeg fikk igjen oppleve Guds hjerte for mennesker som er trengende i vårt samfunn. Og hvilke steg jeg må ta, hvilke sko jeg må ta på for å kunne gjøre en innsats for min neste...

1 comment:

helina said...

Nice photos ;)